סוגי אימון וטכניקות נשימה ביוגה

סוגי אימון וטכניקות נשימה ביוגה

טכניקות נשימה ביוגה

שילוב של תנוחות, (אסאנות) עם טכניקות נשימה (פרניאמה) הינו שילוב המאפשר אנטגרציה פנימיית עמוקה.
שילוב נכון וקשוב יוצר נתיבי תקשורת הדוקים וישירים בין גוף -נפש -רוח.
אם כן, רצוי לתרגל בתאום עם חוקיות הצורה,(התנוחה) הרוח (הנשימה) והסדר הטבעי של הטבע.
ברמה הפרקטית , ניתן להתאים את אופי התרגול וטכניקת הנשימה, לצורך הפיזי של האדם,למצבו המנטאלי הריגשי והנפשי, כמו כן, ניתן להתאים את אופי התרגול וטכניקת נשימה לסביבה, למקום ולזמן. לדוגמא: תרגול אסאנות ופרניאמה בתאום עם שעות היום, המחזוריות החודשית, ועונות השנה.

במאמר זה אציג בקצרה את סוגי האימון, וטכניקות נשימה בהתאמה. עם זאת, יש להזכיר, כי תרגול יוגה קשוב לנתונים המשתנים כל העת. הוא נולד מתוך הקשבה לצורך בהווה, ולזרימת החיים העדינה המכתיבה, לעיתים, שינויים יצירתיים.

אימון לנגהנה – אימון מרגיע

אימון זה מתאים לסוף חודש, תרגול לימים חמים. עונת קיץ. עיתות של מתח ולחץ , אימון המתאים להרגעת מערכת העצבים. בסוג אימון זה, שמים דגש על הארכת הנשיפה, עצירת נשימה בסוף נשיפה, וכפיפות לפנים.
טכניקת תרגול הפרניאמה המתאימה לסוג האימון המרגיע היא נשימת צ'אנדרה בדהנה הנקראת נשימת ירח- ( צ'נדרה פרושו ירח) זוהי טכניקה המחזקת את האנרגיה היינית, הניקבית שבאדם. בנשימה זו כל השאיפות נעשות דרך הנחיר השמאלי,וכל הנשיפות דרך הנחיר הימני. (הנחיר השמאלי קשור למח הימני, אזור התודעה המופשטת, התודעה הנעה מעבר למילים ולהגדרות.) טכניקת נשימה זו מרגיעה, מקררת משקיטה את המיינד ,מאזנת את הגוף, ומכינה את התודעה למדיטציה.
כדאי לזכור, שהמשמעות של פראנה היא כח החיים. הכח שמקיים את כל תפקודי החיים. הכח הזה קיים בנו, כשאנו נושמים. איננו מכניסים אנרגית הפראנה מבחוץ פנימה, אלא מתחברים דרך שער מסויים, אל הכח שכבר קיים בנו מרגע הולדתנו. במקרה של נשימת צ'אנדרה בדהנה , אנו מתחברים דרך השער של הנחיר השמאלי, אל כח החיים הניקבי שבחיים.

ברימהנה – אימון מעורר

אימון מעורר וממריץ, המתאים לימים קרים. עונת חורף, תחילת חודש, התחלות חדשות בחיים.
בסוג אימון זה מתמקדים בשאיפה, כמו הארכת השאיפה, או עצירת נשימה בסוף שאיפה, שילוב של הקשתות ותנוחות פתוחות.
הפרניאמה המעודדת עוררות היא נשימת סוריה בהדנה. זו נשימה מחממת וכאמור, מעוררת. בנשימת סוריה בהדנה כל השאיפות מתבצעות דרך הנחיר הימני וכל הנשיפות מתבצעות דרך הנחיר השמאלי. מבחינה פיזית, הנשימה מגבירה את החום בגוף ומשום כך, טובה לאנשים הסובלים מלחץ דם נמוך. מבחינה מנטאלית -ריגשית היא מתאימה לאנשים "כבדים" למצבי דיכאון, ולטיפוסים טמאסים, אנשים בעלי יסוד אדמה דומיננטי.

אימון סמאנה – אימון מאזן

באימון מאזן נשים דגש על יציבות ותנוחות עמידה. בהבט הנשימתי נכוון שאורך השאיפה יהיה זהה לאורך הנשיפה. טכניקת הנשימה המאזנת המתאימה לאימון סמאנה נקראת: נדי שודהנה
נדי שודהנה מתבצעת דרך הנחיריים לסרוגין: שאיפה בנחיר שמאל נשיפה בנחיר ימין, נשימה בנחיר ימין ונשיפה בנחיר שמאל. זו טכניקה מאפשרת את הארכת השאיפה והנשיפה.

לסיכום, בבחירת אימון וטכניקת נשימה יש נתונים רבים שיש לקחת בחשבון. כמובן שתחילה יש לראות מהו המצבו הגופני של המתרגל, מהו מצבו הפנימי, ולבחור אימון המסוכרן עם מחזוריות היום, החודש, השנה והטבע.
המטרה הכללית, היא יצירת אימון הנע עם המחזוריות הטבעית שבתוכנו. תרגול המאפשר לתודעה הפרטית להתחבר לתודעת הכל, דרך השינויים הקיימים תדיר.
אימון יוגה אינו מותנה בכמות האויר שהכנסנו לריאותינו, גם לא באורך השאיפה או הנשיפה, או בביצוע אסאנות מורכבות. מטרת האימון היא להוביל את המתרגל להכרת עצמיותו הטבעית, והאמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *